عمومی

ویژگی پروژکتورمدادی.متال وبخار سدیم

پروژکتور مدادی بخار سدیم که در آن از لامپ بخار سدیم در ولتاژهای گوناگون استفاده می شود. این لامپ یکی از لامپ های تخلیه در گاز است که از نظر ساختمانی مشابه لامپ های بخار جیوه می باشد و فرقش در این است که به جای جیوه از سدیم و به جای گاز آرگون از گاز نئون بکار برده شده است. این لامپ ها می توانند هم در فشار پایین و هم در فشار زیاد عمل کنند. بر همین اساس به دو گروه لامپ های سدیم کم فشار و پر فشار دسته بندی می شوند. فشار گاز درون لامپ پر فشار تقریبا 5/0 اتمسفر می باشد و دمای کاری آن 1600 درجه سانتیگراد می باشد.

در صورتی که پروژکتور مدادی بخار سدیم دارای بدنه فلزی که از جنس تمام آلومینیوم است باشد ، دارای مزایای زیادی است .از جمله وزن آلومینیوم نسبت به سایر فلزات سبکتر می باشد و از استحکام بالایی برخوردار می باشد. اکسید این فلز مثل سایر فلزات از جمله آهن نمی باشد و بسیار محکم می باشد.

کاربرد پروژکتور مدادی بخار سدیم

به دلیل اینکه پروژکتور مدادی بخار سدیم از زاویه تابش باز برخوردار می باشد برای مصارف روشنایی کلی استفاده می شود. مثل سالن های سرپوشیده ورزشی، استخر ها، فضای صنعتی، کارگاه های برش کاری، جوش کاری، تراش کاری، پرس، نقشه کشی، میادین ورزشی، انبارها، پارکینگ ها، تابلو های تبلیغاتی، متروها، تونل ها و….

معایب پروژکتور های بخار سدیم

طول عمر کم: اولین و بااهمیت ترین معیار، طول عمر این پروژکتورها می باشد. بهترین و مناسب ترین نوع آنها کمتر از ۱۰۰۰۰ ساعت طول عمر دارند.

تاخیر در زمان پاسخ گویی: زمان لازم در پروژکتور های بخار جیوه و بخار سدیم برای رسیدن به بیشترین میزان نوردهی ۵ دقیقه می باشد و این یعنی این پروژکتورها نسبت به پروژکتور LED پانزده میلیون بار آهسته تر روشن می شوند.

گرمای زیاد پروژکتور: در صورتی که این پروژکتورها را بیش از ۵ دقیقه روشن نگه دارید بسیار گرم می شوند و اگر پروژکتور را خاموش کنید نمی توانید بلافاصله مجددا روشن کنید و حدود ۳ دقیقه زمان لازم دارد تا سنسور اجازه ورود ولتاژ را بدهد و سپس ۴ تا ۵ دقیقه طول می کشد تا به بیشترین نوردهی خود برسد.

حساسیت به روشن و خاموش شدن : در حقیقت طول عمر تجهیزات LED فقط به مدت زمان روشن ماندن بستگی دارد ولی در پروژکتورهای پر فشار بخار سدیم، طول عمر آنها با روشن و خاموش شدن کاهش می یابد.

تنظیم نبودن زاویه تابش : نور پروژکتورهای متال هالید و بخار سدیم در کلیه جهات انتشار می یابد. روشنایی این پروژکتور به سختی کنترل می شود و نمیتوان آن را به آسانی متمرکز کرد. به منظور جهت دادن روشنایی در این پروژکتورها از رفلکتور بکار برده می شود که قسمت قابل ملاحظه ای از نور (تا ۵۰ درصد) هدر می رود و همچنین آلودگی نوری نیز بوجود می آید.

توان مصرفی زیاد و غیر واقعی : وات حقیقی که این پروژکتورها استفاده می کنند اغلب ۱۵۰% میزان نامی است. یعنی پروژکتوری که باید ۴۰۰ وات در ساعت مصرف داشته باشد هنگامی که به بالاترین میزان نوردهی برسد ۵۹۴ وات در ساعت استفاده می کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *