عمومی

مقایسه لامپ های کم مصرف با لامپ های فوق کم مصرف

لامپ فلورسنت فشرده (لامپ کم مصرف)

لامپ های فلورسنت فشرده که به لامپ کم مصرف شناخته می شوند، نوعی از لامپ های کم مصرف می باشند که مثل فلورسنت های کم فشار مهتابی عمل می کنند و گزینه خوبی برای لامپ های رشته ای به حساب می آیند. لامپ کم مصرف‫ ‫مدلی لامپ تخلیه الکتریکی گازی می باشد که بخار جیوه موجود در گاز آرگون به وسیله الکترون موجود در برق تحریک می‌شود و نتیجه آن به وجود آمدن پلاسمایی می باشد که پرتو فرابنفش از خود پراکنده می‌کند و بعد این پرتو به وسیله ماده فلورسنت تبدیل به نور مرئی می شود. لازم به ذکر است لامپ CFL نسبت به لامپ های رشته ای و مهتابی با استفاده از توان مصرفی کمتر، به همان مقدار نور تولید می کند و طول عمر بیشتری دارد.

لامپ ال ای دی (لامپ فوق کم مصرف)

Light-Emitting Diode که به صورت مخفف لامپ ال ای دی نیز نامیده می شود یک منشا ایجاد نور در لامپ می باشد که به وسیله دیودهای نوری، تولید روشنایی می کند. در لامپ ال ای دی به وسیله جابجایی الکترون ها در یک نیمه هادی ، نور ایجاد می شود. این لامپها رشته ندارند و از قدرت کم و طول عمر بیشتری بهره مند هستند . همچنین بدون فیلتر رنگی می توانند نورهایی با رنگهای مختلف به وجود آورند. از نظر مصرف انرژی LEDها به نسبت بقیه لامپها بسیار در مصرف انرژی صرفه جویی می کنند به صورتی که میزان جریان مصرفی در یک لامپ LED به مقدار  میلی آمپر می باشد ولی در بقیه لامپها مخضوضا لامپ رشته ای به مقدار آمپر می باشد.

مقایسه LED با لامپ کم مصرف از لحاظ زیست محیطی

لامپ های فلورسنت می توانند از لحاظ جسمی به اشخاص ، مخصوصا افرادی که به اوتیسم، لوپوس و سرطان پوست مبتلا هستند، صدمه وارد کند. زیرا اشعه فرابنفش (UV) که از چراغ های فلورسنت منتشر می شود سبب بیشتر شدن این نوع بیماری ها می شود. همچنین این لامپها دارای جیوه می باشند و از بین بردن غیر اصولی این لامپ ها و آزادکردن یا شکستن آنها در طبیعت موجب آلوده شدن محیط زیست و به وجود آمدن مشکلاتی برای انسان ها می گردد. همچنین وسایل و اجسام حساس به نور فرابنفش مثل تابلو فرش و … در زیر نور لامپ کم مصرف با گذشت زمان دچار رنگ پریدگی می شود.

طبق تحقیقات انجام شده مشخص شد نور لامپ های LED در گروه فناوری های نور سبز قرار دارد به دلیل اینکه این نور ساطع شده اصلا اشعه  ماوراء بنفش ندارد. همچنین در تولید لامپ LED ، برخلاف بقیه لامپ های گازی و مایعی ، فناوری نور حالت جامد (SSL) استفاده شده است به همین علت این مدل از لامپها در برابر ضربه و لرزش مقاوم هستند. برای ساخت لامپ LED از تکنولوژی بدون سرب و صرفه جویی کننده در مصرف انرژی بهره برده شده به گونه ای که نور ال ای دی به عنوان نور سبز شناخته می شود. در نتیجه لامپ LED از لحاظ زیست محیطی و انرژی بسیار مناسب می باشد و نور LED مورد تایید آژانس حفاظت محیط زیست ایالت متحده آمریکا (EPA) می باشد. تا هنگامی که LEDها به لحاظ فیزیکی سالم هستند هیچ خطری ندارند.اما به دلیل وجود آرسنیک ، نشت این ماده در فضا سبب ایجاد مشکلاتی از جمله سرطان می شود. همچنین به کار بردن فلز نیکل در تولید این مدل لامپ ها سبب ایجاد حساسیت برای یک پنجم افراد جامعه می شود. لازم به ذکر است در صورتی که لامپ ال ای دی شکسته شود ،زباله خطرناک به حساب می آید زیرا کارکرد لامپ سبب تولید گاز و بخارهای سمی در فضای محبوس آن می گردد و باعث سرطان و بیماریهای خطرناک می شود. در نتیجه لامپ LED باید به عنوان زباله جداگانه دفع شود.

مقایسه لامپ LED با کم مصرف CFL در میزان حرارت تولیدی

در لامپهای قدیمی به صورت میانگین ۸۰ درصد انرژی الکتریکی مصرفی آنها اتلاف و تبدیل به گرما می شوند و تنها ۲۰ درصد انرژی را به نور مرئی تبدیل می کنند. به همین علت به منظور تولید نور بیشتر، میزان توان مصرفی افزایش می یابد .اما در لامپ های کم مصرف این میزان ایجاد گرما به میزان زیادی کمتر شده است ولی در لامپ LED بیشتر و سرآمد است و میزان تلف شدن گرما در این مدل لامپ ها ۱۰ درصد می باشد و ۹۰ درصد انرژی مصرفی خود را به نور مرئی با طول موج ۴۰۰ تا ۷۰۰ نانومتر تبدیل می کند. درست است که میزان ۱۰ درصدی تلف شدن انرژی در لامپ های ال ای دی به نسبت سایر لامپ بسیار اندک و ناچیز است ولی مسئله منتقل شدن دما و مدیریت حرارت در لامپ های LED به یک موضوع بااهمیت تبدیل شده است و سبب شده در بعضی از لامپ های ال ای دی مثل لامپ سی او بی به علت نوع فناوری تولید ، این ۱۰ درصد اتلاف گرما به وسیله انواع هیت سینک و فن خنک کننده برطرف گردد و همین امر سبب افزایش قیمت و سرمایه اولیه برای لامپ COB شده است.

تفاوت ال ای دی و کم مصرف CFL در بازده انرژی

میزان تولید نور لامپ (لومن) نسبت به مقدار مصرف انرژی الکتریکی(وات) را بهره نوری یا بازده یک لامپ می گویند. به طور میانگین در لامپ های کم مصرف CFL میزان بهره نوری ۷۰ لومن بر وات می باشد ولی در لامپ های ال ای دی مدل لامپ سی او بی به ۳۰۰ لومن بر وات می رسد. همچنین در لامپ های ال ای دی مدل اس ام دی نیز بهره نوری تقریبا ۱۶۱ لومن بر وات می باشد. به همین دلیل می توان لامپ های ال ای دی را لامپ های فوق کم مصرف نامید. مقدار سالانه مصرف برق در لامپ LED،۱۰۵ کیلو وات ساعت می باشد ولی در شرایط یکسان در لامپ کم مصرف CFL حداقل ۳۱۵ کیلو وات ساعت برق مصرف می کند.

مقایسه لامپ ال ای دی با کم مصرف در طول عمر مفید

در شرایط یکسان طول عمر لامپ های کم مصرف CFL تقریبا بین ۱۰۰۰۰ تا ۱۵۰۰۰ ساعت است که ۵ تا ۷ برابر لامپ رشته ای می باشد ولی لامپ های ال ای دی در شرایط عادی با توانایی کلید زنی زیاد در حدود ۶۰۰۰۰ ساعت کارایی دارند در نتیجه لامپ کم مصرف به نسبت لامپ ال ای دی طول عمر بسیار کمی دارد. قابلیت کلید زنی یا PWM به تعداد دفعات خاموش و روشن شدن یک لامپ گفته می شود که در لامپ های ال ای دی این موضوع نامحدود می باشد و تعداد دفعات خاموش یا روشن شدن بر طول عمر آنها اثر نمی گذارد ولی در لامپ های کم مصرف این مورد بااهمیت است و با روشن و خاموش کردن لامپ طول عمر آن کاهش می یابد.

مقایسه چراغ ال ای دی با کم مصرف CFL از لحاظ اقتصادی

به صورت کلی لامپ های LED هزینه اولیه و ثابت بالاتری در مقابل لامپ کم مصرف CFL دارند ولی در زمان طولانی استفاده از لامپ های ال ای دی توجیه اقتصادی مناسب تری دارد و خرید آنها مقرون به صرفه تر است. همان گونه که گفته شد طول عمر لامپ های ال ای دی ۴ تا ۵ برابر لامپ های کم مصرف CFL است ، یعنی در طول یک دوره کارکرد LED باید ۵ بار لامپ فلورسنت را تعویض کرد. میزان مصرف انرژی الکتریکی لامپ کم مصرف CFL نیز ۳ تا ۴ برابر ال ای دی می باشد در نتیجه هزینه های جاری لامپ کم مصرف نیز بیشتر است و در طول دوره مصرف سبب می شود که خرید لامپ ال ای دی مناسب تر باشد.

مقایسه LED با کم مصرف در مقدار تاخیر راه اندازی

لامپ فلورسنت در دمای پایین عملکردشان کاهش می یابد و با تاخیر روشن می شوند و گاز موجود در حباب به علت گرم نشدن یونیزه نمی شود. (اگر روشن شود نور بسیار کمی دارد). سرعت روشن شدن و رسیدن به حداکثر روشنایی در لامپ LED کمتر از ۲۰ میکرو ثانیه می باشد که به نسبت بقیه لامپ های روشنایی بسیار کمتر است.

مقایسه لامپ led با کم مصرف از لحاظ کیفیت نور

نورهای فلورسنت به علت توهم رنگی، رنگها را به صورت غیرواقعی نمایش می دهد ولی لامپ های ال ای دی، نور حقیقی و بصری را تغییر نمی دهند. تمرکز نور لامپ های ال ای دی برعکس بقیه لامپ می تواند بر روی هدف مورد نظر قرار گیرد و به طرف مسیر معینی هدایت شود. همچنین درخشندگی نور در تمامی لامپ ها در اثر گذشت زمان کم می شود ولی در انواع ال ای دی ها مخوصا لامپ SMD میزان نور با گذشت زمان افت زیادی نمی کند.

مقایسه لامپ ال ای دی با کم مصرف از لحاظ قابلیت کنترل رنگ

در تمامی لامپهای LED بدون نیاز به فیلترهای پوششی رنگی ، امکان تولید رنگ دلخواه وجود دارد .همچنین طیف نوری لامپ ، خالص و با درخشندگی یکسان می باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *