عمومی

راهنمای خرید پروژکتور متال بخار سدیم

پروژکتور

پروژکتورها در واقع روشنایی های عظیمی می باشند که به منظور استفاده در مکانهایی بزرگ مثل ساختمان های عظیم بکار می روند. لازم به ذکر است می توانید از آنها به عنوان پروژکتور نما و به منظور زیبا سازی ساختمان توسط نورپردازی بکار برد یا از آنها به منظور روشن نمودن بیلبوردها استفاده کرد. کاربرد دیگر آنها در روشن نمودن میادین و سالن های ورزشی می باشد.

پروژکتور متال هالید Metal Halide

این نوع پروژکتور ، ساختاری همانند لامپ بخار جیوه دارد. این لامپ دو جداره از کوارتز یا سرامیک ایجاد شده است. جداره خارجی پروژکتور متال هالید وظیفه محافظت و پیشگیری از پرتوهای فرابنفش را دارد. در داخل لامپ یک حباب درونی وجود دارد که به جز جیوه مقدار اندکی نمک هالوژنی (متال هالید مثل یدور سدیم، یدور ایندیوم و یدور تالیوم) قرار دارد. لازم به ذکر است که شکستن حباب خارجی، بسیار خطرناک می باشد و موجب صدمات زیادی به چشم و پوست انسان می گردد.

معایب پروژکتور متال هالید

  1. از جمله عیوب این پروژکتور این است که روشن شدن و آغاز به کار آن بسیار زمان بر می باشد و چند دقیقه زمان لازم دارد. برای روشن شدن لامپ لازم است که نمک ها تبدیل به فلز تشکیل دهنده خود (ید) شوند و بخار به وجود آمده از آنها موجب ایجاد نورهایی در طول موج خود می شوند و به همین دلیل نور این لامپ تقریبا زرد رنگ می باشد. همچنین به منظور روشن شدن این نوع لامپ به الکترود کمکی احتیاجی نمی باشد.
  2. بعد از خاموش کردن پروژکتور باید 3 دقیقه صبر کرد تا خنک شود سپس مجددا لامپ را روشن نمود.
  3. تعداد دفعات روشن و خاموش کردن پروژکتور بر روی طول عمر آن اثر می گذارد و موجب کم شدن عمر مفید آن را می گردد.
  4. میزان انرژی که تلف می شود بسیار زیاد است.
  5. توانایی کنترل میزان نور آن کم می باشد.

مزایای پروژکتور متال هالید

میزان ضریب تشخیص رنگ در لامپ‌های متال هالید بسیار بالا می باشد و در محل هایی که به تشخیص رنگ نور نیاز است بسیار کاربردی می باشد. برای مثال میدان‌ های ورزشی، نورپردازی نمای ساختمان‌های بزرگ. به دلیل برخورداری از نور سفید و درخشان و همچنین رنگ مطلوب و بازدهی بالا یکی از مطلوب ترین وسایل روشنایی می باشند.

کاربرد پروژکتور متال هالید

لامپ‌های متال هالید در محدوده 20 تا 2000 وات ساخته می شوند . این لامپ‌ها با فشار نوری کمتر در روشنایی داخلی و لامپ‌های با توان متوسط (150-250-400) به منظور فراهم کردن نور سالن‌های کارخانجات و معابر شهری مورد استفاده قرار می گیرند . همچنین از لامپ‌های با توان بالا در مکان هایی مانند استادیوم‌های ورزشی، مکان های خیلی بزرگ و… استفاده می گردد.

پروژکتور بخار سدیم

پروژکتور بخار سدیم یا Sodium Vapor Projector ، ساختاری شبیه به بخار جیوه دارد فقط در پروژکتور بخار سدیم از سدیم و گاز نئون بکار برده شده است. این لامپ‌ها توانایی کار کردن در فشار کم و فشار زیاد را دارند و به همین دلیل به دو گروه لامپ سدیم کم ‌فشار و لامپ سدیم پر فشار تقسیم می گردند. در پروژکتور بخار سدیم، تخلیه الکتریکی در گاز سدیم صورت می گیرد. به همین دلیل رنگ نور در این لامپ‌ها زرد می باشد. تفاوت این پروژکتور با پروژکتور متال هالید در این مورد می باشد که پروژکتور متال هالید، نور سفید تولید می کند.

  • پروژکتور بخار سدیم کم‌ فشار

لامپ‌ های مورد استفاده در این پروژکتور از توان نوری بسیار زیاد و بالغ بر 120 لومن بر وات برخوردار می باشند اما به دلیل رنگ نور نامطلوب و میزان بازتاب رنگ نامناسب آن ها، بهتر است در جاهایی مانند اسکله‌ها و بنادر امورد استفاده قرار گیرند.

  • پروژکتور بخار سدیم پرفشار

لامپ‌های بخار سدیم پرفشار از لحاظ اقتصادی بسیار مقرون به صرفه می باشند. این نوع لامپ‌ها به علت بهره نوری و طول عمر زیاد به منظور ایجاد روشنایی در معابر شهری مطلوب می باشند. لازم به ذکر است که نمود رنگ در این لامپ‌ها بسیار پائین می باشد و به همین دلیل بکارگیری از این لامپ‌ها در مکان هایی که افراد بلندمدت در آنجا رفت و آمد می کنند مناسب نمی باشد مانند پیاده‌روها‌،‌ مراکز خرید شهری، پارکها. از این پروژکتور به منظور تامین روشنایی در معابر شهری و بین شهری مانند اتوبان‌ها، خیابان‌ها، جاده‌ها، تونل‌ها و پل‌ها بکار برده می شود.

به منظور روشن شدن پروژکتور بخار سدیم و رسیدن به حداکثر میزان روشنایی، به چند دقیقه زمان احتیاج می باشد ولی هنگامی که برق قطع شود، پروژکتور بدون تاخیر دوباره روشن می گردد. طولانی شدن زمان روشن شدن پروژکتور به دلیل وجود سدیم جامد در آن می باشد که در دمای معمولی به بخار فلز تبدیل نمی شود، در نتیجه از گازهای آرگون و نئون بکار برده می شود. از این لامپ به دلیل توانایی نداشتن در تشخیص رنگ، در محیط هایی که تشخیص رنگ حائز اهمیت نمی باشد، میسر است.

کاربرد پروژکتور بخار سدیم

از این لامپ‌ها به منظور ایجاد روشنایی در معابر شهری و بین شهری که مه‌آلود یا دارای گرد و غبار می باشند و همچنین جاهایی که افراد به مدت طولانی در آن تردد ندارند استفاده می شود. همچنین لازم به ذکر است که برای پیاده‌روها، مراکز خرید و پارک‌ها مناسب نمی باشد.

معایب پروژکتور بخار سدیم

مناسب ترین و مطلوب ترین مدل پروژکتورهای بخار سدیم، طول عمرش کمتر از 10000 ساعت می باشد. این مورد موجب بالا رفتن هزینه ها به منظور خرید وسایل و لوازم جانبی آن می گردد. همچنین هزینه های تعمیر و نگهداری تقریبا 4 برابر بیشتر می شود. لازم به ذکر است تعداد بالای روشن و خاموش کردن پروژکتور موجب کم شدن طول عمر آن می شود. به همین دلیل در هنگام خرید پروژکتور بخار سدیم باید به این نکات دقت نمود.

لامپ های پروژکتور بخار سدیم بعد از مدتی روشن بودن، حرارت بسیار تولید می کنند و سریعا گرم می شوند. افزایش حرارت لامپ ها نشان دهنده مقدار انرژی تلف شده می باشد و در نتیجه قسمت عمده ای از انرژی تولید شده به وسیله این لامپ به گرما تبدیل شده و از بین می رود. زیرا انرژی تولید شده به وسیله لامپ ها به دو شکل گرمایی و نوری می باشد در نتیجه نتیجه هر اندازه مقدار گرمای ایجاد شده افزایش یابد، میزان اتلاف انرژی بیشتر شده و برعکس. یعنی هر چقدر مقدار گرمای تولید شده کاهش یابد میزان بازدهی نور افزایش می یابد. به همین علت افزایش دما در لامپ بخار سدیم موجب از بین رفتن میزان زیادی انرژی شده و همین موضوع باعث بیشتر شدن هزینه برق می گردد.

نکاتی که در هنگام خرید پروژکتور متال و سدیم باید به آن توجه کرد عبارتند از:

  • مقدار مصرف پروژکتور سدیم و متال

این پروژکتورها اکثر انرژی برق مصرفی خود را به گرما تبدیل می نمایند و میزان اندکی نور ایجاد می کنند. در نتیجه میزان کارایی آنها در مقایسه با نوع ال ای دی کمتر می باشد. میانگین مصرف این پروژکتورها معمولا بین ۲۵۰ تا ۱۰۰۰ وات است که تقریبا زیاد می باشد.

  • هزینه برق مصرفی پروژکتور متال و سدیم

به دلیل گران بودن هزینه برق و مصرف زیاد پروژکتور بخار سدیم و پروژکتور متال هالید، هزینه استفاده از این پروژکتورها بالا می باشد.

  • طول عمر پروژکتور سدیم

طول عمر این پروژکتورها از ۱ الی ۲ سال می باشد. در واقع طول عمر این پروژکتورها به توان مصرفی، تکنولوژی تولید، میزان ساعات استفاده از آن در طول شبانه روز و شرایط آب و هوایی بستگی دارد.

  • رنگبندی پروژکتور سدیم

اغلب این پروژکتورها در رنگهای مختلف سفید یخی و زرد موجود می باشند و تعداد دیگری از آنها در رنگهای ثابت هستند. همچنین این مدل پروژکتور، مدل آر جی بی ندارد.

  • طول عمر پروژکتور

نخستین و بااهمیت ترین عامل تعیین کننده در انتخاب پروژکتور، طول عمر آنها می باشد. طول عمر مطلوب ترین مدل آن، کمتر از ۱۰۰۰۰ ساعت می باشد.

  • تاخیر در زمان پاسخ گویی (Response Time)

پروژکتورهای بخار جیوه و بخار سدیم برای رسیدن به بالاترین میزان نور به ۵ دقیقه زمان احتیاج دارند. همچنین این پروژکتورها در زمان کار کردن بسیار حرارت تولید کرده و داغ می شوند به همین دلیل اگر شما آن را خاموش کنید نمی توانید تا زمان سرد شدن لامپ ها، مجددا روشن کنید که این کار حدود 3 دقیقه زمان می برد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *