عمومی

راهنمای خرید و نصب کابل زوجی آیفون، تلفن و کابل شبکه

راهنمای نصب کابل آیفون

به منظور نصب و سیم کشی آیفون های تصویری دو روش موجود می باشد:

شیوه اول: مانند آیفونهای صوتی قدیمی

در این روش آیفونهای هر یک از طبقات به طور افقی با طبقات بالا سری می شوند. در صورتی که در هر طبقه ۲ یا تعدادی واحد وجود داشته باشد هر یک از واحدها با طبقات بالایی خود سری می شوند و در آخر از هر یک از واحدها یک سیم به درون جعبه تقسیم در پارکینگ منتقل می شود. در این شیوه اغلب برق کارها از سیم ۱۰ زوج بکار می برند. برای مثال در یک مجتمع ۴ طبقه و ۸ واحدی که در هر یک از طبقات ۲ واحد موجود می باشد، در این صورت برای این مجتمع، ۲ مسیر سیم بکار برده می شود. یک مسیر برای واحدهای شرقی و یک مسیر برای واحدهای غربی. در این روش ابتدا از طبقه ۴شرقی، سیم ۱۰ زوج به صورت مستقیم به طبقه ۳ شرقی و از آنجا سیم به صورت مستقیم به طرف طبقه ۲ شرقی ادامه می یابد و از طبقه ۲ هم به طبقه اول شرقی و از آنجا به پارکینگ و درون جعبه تقسیم آورده می شود. 

این شیوه اغلب به وسیله برق کارهای قدیمی و یا برق کارهایی که به آیفون تصویری آشنایی ندارند صورت می گیرد که معایب زیادی هم دارد. از جمله این معایب عبارتند از:

  1. در این شیوه مدت زمان مورد نیاز به منظور سیم کشی بسیار طولانی می باشد. به دلیل اینکه کلیه راه های افقی باید کنده شود و سقف و کف هر واحد سوراخ گردد تا بتوان لوله را انتقال داد
  2. مدت زمان قرار گیری مانیتور آیفون تصویری افزایش می یابد و اگر سیم ها در هر یک از طبقات بریده شده باشند این مدت زمان بسیار بیشتر می شود.
  3. احتمال نویز در تصویر در طبقات بالا به میزان زیادی افزایش می یابد به دلیل اینکه اگر سیم ها دچار بریدگی شوند، باید سر هم بندی سیم ها صورت گیرد و در صورتی که سیم ها دچار قطع شدگی نشوند، در هر یک از طبقات تعدادی سیم بدون پوشش روبرو هستیم که مجاورت این سیم ها با برق ۲۲۰ ولت احتمال ایجاد نویز تصویر را به میزان زیادی افزایش می دهد
  4. هر طبقه امکان دسترسی به آیفون سایر واحدهای بالایی را دارد و اگر بعدها در اثر بازسازی، مکان و مسیر آیفون عوض شود، آیفون طبقات بالا هم با مسئله مواجه می شود.
  5. به دلیل اینکه از اول اطلاع نداریم که چه نوع سیستمی و با چه عملکردی نصب می شود ، امکان کمبود سیم موجود می باشد و این مورد سبب می شود کارفرما به منظور نصب سیستم آیفون تصویری در تنگنا قرار گیرد.

شیوه دوم: سیم کشی مجزا

این مدل سیم کشی در آیفون های تصویری و در مجتمع های کمتر از ده واحد مناسب می باشد و هر یک از واحدها از یک کابل جدا استفاده می کنند که معایب و مزایای خود را دارد. این مدل سیم کشی به این شکل می باشد که یک کابل دو و یا سه زوج از هر یک از واحدها به پشت پنل با سوئیچر و یا جعبه تقسیم انتقال می یابد و از همانجا از طریق یک کابل ده زوج به پنل منتقل می شود.

زوجی تلفن

خطوط شهری و خطوط تلفن داخلی سانترال معمولی از یک زوج سیم به منظور منتقل کردن بوق تشکیل شده اند و در همه حال این دو رشته سیم بر روی دو سیم مرکز پریز تلفن سوکتی بسته می شوند. تلفن های داخلی دیجیتال هم به این صورت هستند و فقط از یک زوج سیم به منظور منتقل کردن بوق و دیتا بکار می برند که این گوشی ها هم بر روی زوج سیم مرکزی پریز تلفن بسته می شوند.

نحوه سیم بندی خط تلفن ثابت و داخلی آنالوگ سانترال

همان گونه که مطلع می باشید زوج سیم های میانی پریز سوکتی معمولا به رنگ قرمز و سبز هستند و در پریزهای ماژولار تلفن با عدد 2 و 3 نشان داده می شوند و از آنها به منظور منتقل کردن بوق تلفن بکار می برند. سیم های خط شهری تلفن ثابت و داخلی معمولی (آنالوگ) سانترال از طریق متصل شدن سیم تلفن از مخابرات یا دستگاه سانترال به دو رشته سیم میانی پریز و وصل شدن آن با دو پین میانی گوشی تلفن از طریق سیم گوشی، ارتباط ایجاد می گردد.

نحوه سیم بندی تلفن سانترال هایبرید

به منظور سیم بندی داخلی هایبرید سانترال به جز زوج سیم بوق که کار منتقل کردن صدا را انجام می دهد، زوج سیم دیتا به منظور منتقل کردن سیگنال های دیتا مثل شرایط نشان دادن خطوط شهری بر روی کلید DSS یا توانایی BLF کلیدهای کناری مورد استفاده واقع می شود. با این وضعیت طریقه سیم بندی تلفن KX-T7730 به پریز سوکتی تلفن به این صورت است که زوج سیم میانی منتقل شده از جک درونی دستگاه سانترال به دو پین 2 و 3 (قرمز و سبز) و دو سیم کناری جک داخلی سانترال به دو پین 1 و 4 (زرد و مشکی) متصل می گردد. با این روش نصب تلفن به عنوان داخلی سانترال صورت می گیرد و توانایی اپراتوری و برنامه ریزی را نیز دارا می باشد.

سیم بندی تلفن سانترال دیجیتال

تلفن های دیجیتال نیز همانند تلفن های هایبرید دارای بوق و دیتا می باشند اما فرق آنها در ماهیت دیجیتال این داخلی های سانترال است. به همین منظور منتقل کردن دیتا و بوق در داخلی های دیجیتال فقط بر روی یک زوج سیم تلفن صورت می گیرد. سیم بندی درونی دیجیتال دستگاه سانترال مثل تلفن ثابت و داخلی آنالوگ است و زوج سیم آمده از دستگاه سانترال روی دو پین 2 و 3 (قرمز و سبز) پریز تلفن بسته می شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *