عمومی

تفاوت ترانس و استابلایزر چیست؟

بر اساس تحقیقات صورت گرفته مشخص شده که بارزترین و بااهمیت ترین دلیل خراب شدن وسایل برقی، نویزها ، اختلالات و قطع و وصل ناگهانی ، بالا و پایین شدن ولتاژ و سایر مسائل برق شهر می باشد و صدمات وارد شده به دستگاه به وسیله این عوامل معمولا در بخش های حساس و گران قیمت دستگاه مانند موتور ، کمپرسور ، پاور و غیره ایجاد می گردد.
به همین دلیل به منظور محافظت از وسایل برقی خانگی و اداری مخصوصا کولر گازی ، یخچال ، لباسشوئی ، سیستم صوتی و تصویری و کامپیوتر و … قطعا باید از دستگاههای استابلایزر بکار برد. 

استابلایزر

استابلایزر، سیستم تنظیم و ثبات دهنده ولتاژ می باشد و هر زمان داخل شبکه کاهش ، نوسان و یا اختلالی ایجاد گردد سریعا مشخص شده و به طور اتوماتیک برطرف می گردد. کارکرد این وسیله با سر و صدا همراه نمی باشد و از تکنولوژی جدید (Servo. SYS) برخوردار می باشد. استابلایزر به وسیله سیستم DC سرووموتور و اتوترانس عمل می نماید و نحوه فعالیت آن به صورتی است که با استفاده از نمونه برداری دائم از ولتاژ خروجی، در صورتی که ولتاژ ورودی و خروجی کم یا زیاد شود به وسیله سیستم میکروپروسسوری هوشمند به سرووموتور دستور می دهد و موجب ثابت شدن ولتاژ خروجی می شود.

محافظ برق

وسیله محافظ برق یک دستگاه الکترونیکی است که به منظور حفاظت از رایانه، یخچال، تلویزیون، کولر گازی و کلیه وسایل الکترونیکی در برابر صدمات ناشی از نوسانات برق، شوک های ناگهانی و همچنین کنترل آنها طراحی و تولید گردیده است. با استفاده از این وسیله تمامی نیازهای برق رسانی، محافظت و کنترل برق لوازم برقی برطرف می گردد. به سبب حساسیت وسایل صوتی و تصویری و کامپیوتر در مقابل نوسانات و قطع و وصل ناگهانی برق شهری، بکار بردن از یک محافظ برق واجب می باشد. دستگاه محافظ برق در مقابل جریان ورودی پایین تر از 180 ولت و بیشتر از 245 ولت جریان را قطع کرده و از صدمه وارد شدن به وسایل جلوگیری می کند.

تفاوت ترانس های استابلایزر با محافظ ها 

دستگاه محافظ یا ترانس، تنها دارای یک برد الکترونیکی می باشد و در زمان به وجود آمدن نوسان در ولتاژ برق شهر ، برق را قطع می کند و همچنین یک مدار تاخیر به منظور متصل شدن دوباره برق شهر با زمان مشخص می باشند که این نوع سیستم به سبب بدوی بودن آن، محافظ با اطمینان و مناسبی برای دستگاههای مصرف کننده نیست ولی استابلایزر فاصله میکروکنترولرهوشمند که دارای ویژگی های بسیاری می باشد به منظور وسایل برقی بسیار مناسب می باشد.
برق شهر ، نوسانات و اختلالاتی در ولتاژ دارد، به همین علت استفاده از استابلایزر سبب می شود ولتاژ ثبات یابد و به مقدار زیادی عمر و کارایی وسایل مصرف کننده افزایش می یابد.
این وسیله در هنگام کاهش یا افزایش ولتاژ برق شهر از میزان ۲۲۰ ولت (در یک محدوده مشخص حداقل ولتاژ و حداکثر ولتاژ) ولتاژ برق را اصلاح کرده و آن را به مقدار ۲۲۰ ولت می رساند و از وسایل برقی بدون قطع برق حفاظت می کند. فقط زمانی استابلایزر ، برق خروجی را قطع می کند که ولتاژ از حد تعیین شده دستگاه کمتر یا بیشتر شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *