عمومی

انواع کابل کواکسیال و سیم آنتن

کابل کواکسیال

کابل هم‌محور یا کابل کواکسیال (Coaxial Cable) کابلی است که شامل یک رسانای داخلی می شود که به وسیله یک عایق انعطاف پذیر محاصره شده و بر روی این لایهٔ انعطاف پذیر به وسیله یک رسانای باریک به منظور منعطف شدن کابل، به هم بافته شده است. تمامی این بخش ها درون عایق دیگری قرار گرفته است.

مدل های گوناگون کابل کواکسیال از نظر کاربرد:

کابل RG6: به منظور تلوزیون و ماهواره کارایی دارد

کابلRG11: در فواصل های طولانی و ساختمان های با ارتفاع زیاد کاربرد دارد

کابلRG59: کارایی آن در سیستم دوربین مدار بسته می باشد

کابلRG60: برای تلوزیون ها با کیفیت تصویر بالا کاربرد دارد

همچنین کابل Coaxial به دو گروه تقسیم می شود:

  • Thin net

اين مدل كابل كواكسيال منعطف می باشد و قطر آن به صورت تقریبی 25/0 اينچ است. به دلیل آنکه Thin net نرم و منعطف می باشد و كاركردن با آن راحت است معمولا در بیشتر شبكه‌ها از آن بکار برده می شود. در شبكه‌هايی كه از Thin net بکار برده می شود، كابل به صورت مستقیم به كارت شبكه وصل می شود. مدل نازک كابل كواكسيال توانایی فرستادن سيگنال‌ها را تا مسافت حدودی 185 متر (607 فوت) دارد، بدون آن كه ضعیف شوند. تولیدکنندگان كابل، در ارتباط با طراحی مختلف كابل‌ها به توافق رسيده‌اند، كابل Thinnet در دسته كابل‌های خانواده RG-58 می باشد و امپدانس آن 50 اهم است (امپدانس، مقاومت سيم در مقابل جريان متناوب می باشد). تفاوت اساسی در بین كابل‌های گروه RG-58 در هسته مسی در مركز آنها می باشد. اين هسته می تواند به شکل يک مفتول يا چندین تار به هم تابيده شود که در این صورت معمولا می توان در شبکه های کامپیوتر و سیستم های رادیویی مانند انتقال بیسیم های نظامی استفاده کرد که بسیار مناسب می باشد. در ضمن در منتقل کردن تصاویر دوربین مدار بسته و سیستم های کنترل از راه دور مناسب نمی باشد.

  • Thick net

اين مدل كابل كواكسيال، منعطف بوده و قطر آن تقریبا 5/0 اينچ می باشد. برخی اوقات به كابل Thicknet اترنت استاندارد نامیده می شود. به دلیل اینکه نخستین مدل كابل كواكسيال می باشد كه در معماری شبكه معروف Ethernen از آن استفاده شده است. هسته مسی در اين نوع كابل كواكسيال، ضخيم‌تر از مدل نازک آن می باشد. لازم به ذکر است که در حال حاضر از اين نوع كابل بسیار کم بکار برده می شود و در برخی موارد استثناء به عنوان ستون مهره شبكه استفاده می شود. هر چه هسته ضخانتش بیشتر باشد، سيگنال توانایی پیمودن فواصل طولانی تری را دارد. در نتیجه كابل Thicknet در مقایسه به کابل ‌Thinnet، سيگنال‌ها را در فواصل طولانی تری هدايت می نماید. مدل ضخيم كابل كواكسيال می تواند سيگنال‌ها را بدون ضعیف شدن تا مسافت 500 متر (حدود 1640فوت) منتقل کند. در نتیجه طبق توانایی Thicknet در پشتيبانی عمل منتقل کردن داده‌ها در فواصل طولانی، از آن در نقش ستون اصلی به منظور متصل شدن شبكه‌های Thinnet كوچكتر به يكديگر یکار برده می شود. به منظور وصل شدن شبكه‌های كوچک Thinnet به شبكه‌های Thicknet از وسيله‌ای به اسم ترنسيور بکار برده می شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *