عمومی

انواع سینی کابل و نگهدارنده و اتصالات

سینی کابل

سینی کابل یا cable tray (پی وی سی یا فلزی گالوانیزه) در تأسیسات الکتریکی بکار برده می شود. از این وسیله به منظور بهبود شکل ظاهر و مرتب سازی کابل کشی‌های بسیار فراوان استفاده می شود. لازم به ذکر است به منظور قرار دادن انواع مهتابی در زیر آنها در ساختمان‌ها بکار برده می شود. کابل‌ها باید در تمام طول مسیر از داخل سینی کابل رد شوند. به عبارت دیگر از شیوه های هدایت ، منتقل کردن و حفاظت از سیم و کابل در تعداد زیاد و در یک مسیر مشخص بکارگیری سینی کابل است که در صنایع گوناگون مانند صنایع نفت و گاز، پتروشیمی، شرکت های عمرانی و تجهیزاتی ، تأسیساتی ، صنایع نظامی و دفاعی کشور ، صنایع فولاد و سیمان ، مراکز صنعتی ، فرودگاهی ، بیمارستانی ، مراکز تجاری انبوه و مراکز انبوه سازی ساختمان بکار برده می شود.

مدل تازه این سینی‌ها، سینی‌های پی وی سی است. سینی کابل pvc به علت برخورداری از خصوصیات ویژه و مطلوب برای بکار بردن در سیستمهای تأسیسات برق بسیار مناسب می باشند.

انواع سینی کابل

  • سینی کابل گالوانیزه فابریک
  • سینی کابل رنگی پودری استاتیک
  • سینی کابل آبکاری گرم

سینی کابل گالوانیزه فابریک

در صنعت برق به منظور محافظت از کابل‌ها و عبور آن از نگهدارنده کابل یا همان سینی کابل بکار برده می شود که معمولا به منظور تولید آن از ورق گالوانیزه یا جی آر پی یا استیل بکار برده می شود. سینی کابلهایی که در سوله‌ها و پارکینگ‌ها و فضاهای سقف دار بکار برده می‌شوند از جنس گالوانیزه فابریک می باشد.

سینی کابل رنگی پودری استاتیک

از خصوصیات عالی این نوع سینی کابل شامل پوشش با غلظت زیاد، مقاومت داشتن در برابر رطوبت و گرما و اشعه uvخورشید است.

سینی کابل آبکاری گرم

سینی کابل‌ گالوانیزه با آبکاری گرم است که ضد زنگ می باشد و به منظور مکان های رطوبت دار و اسیدی مناسب است.

اتصالات سینی کابل

به منظور نصب و قرار دادن سینی کابل از کنار دیوار از مدل های گوناگون اتصالات سینی کابل گالوانیزه بکار برده می شود.

پایه های دیواری مدلهای گوناگونی دارند و از جمله اتصالات سینی کابل می باشند که به منظور نصب سینی کابل باید از آنها بکار رود. براکت ها (نگهدارنده های سینی کابل) از جمله پایه های دیواری هستند.

به منظور منتقل کردن سینی های انتقال کابل از زیر سقف از پایه های سقفی بکار برده می شود. این پایه ها بر اساس موقعیت و ارتفاع سقف، می توانند در فواصل گوناگونی از سقف قرار گیرند و بر اساس شرایط گوناگون کاری میتوان از آنها بکار برد. همچنین پایه های سقفی از دو قسمت بیس پلیت و ستون به صورت U یا L ایجاد شده است. لازم به ذکر است ضخامت بیس پلیت اغلب مقداری بیشتر از ضخامت ستون u شکل پایه سقفی می باشد.

اغلب به منظور قرارگیری سینی کابل بر روی پایه سقفی از براکت بکار برده می شود که این وسیله می تواند به شکل T و یا مقطع مثلثی باشد. براکت ها را به وسیله پیچ و مهره فنردار به ستون u شکل متصل می کنند و سینی کابل را برروی آن می گذارند . همچنین ستون ها به شکل یک طرفه و یا دوبل به منظور قرار گرفتن دو لاین سینی کابل می تواند تولید شود.

برای متصل کردن دو شاخه سینی کابل به هم از رابط های سینی بکار برده می شود که اغلب به دو شکل رابط کفی (رابط u شکل) و یا رابط بغل بند که به شکل زوجی از آن بکار برده می شود، تولید می شود و به کمک پیچ و مهره و واشر به سینی کابل اتصال می یابد.

در قسمت تلاقی سینی ها، برای نمونه در گوشه ها یا هنگامی که سینی ​ها از سقف به سمت پایین می آیند از زانوی 90 درجه و یا زانوی 45 درجه بکار برده می شود. زانوی 90 درجه در دو مدل زانوی 90 درجه عمودی و زانوی 90 درجه افقی تقسیم می شود. همچنین زانوی 90 درجه عمودی به دو قسمت زانوی 90 درجه عمودی بیرونی و زانوی 90 درجه عمودی داخلی طبقه بندی می شود.

در قسمت هایی که احتیاج به تقسیم بندی سینی کابل است، از سه راهی سینی و یا چهار راهی سینی بکار برده می شود.

در برخی از موارد به منظور کاهش عرض سیستم محافظ سیم و کابل و یا بیشتر کردن سطح مقطع آن از تبدیل (ردیوسر) بکار برده می شود.

در زمان متصل کردن سینی کابل و اجزای آن به هم، این کار به آسانی و فقط به وسیله پیچ و مهره انجام می شود. پیچ و مهره ای که به منظور وصل شدن رابط ها و بقیه  قطعات به یکدیگر بکار برده می شود، اغلب از مدل سرعدسی پیچ گوشتی خور و با قطر 6 میلی متر است.

برای پیشگیری از زنگ زدن اتصالات سینی کابل برق، از پوشش گالوانیزه گرم بکار برده می شود.

نگهدارنده سینی کابل

یکی از بااهمیت ترین نکات در انجام پروژه های سینی کابل و نردبان کابل ، انتخاب سیستم نگهدارنده مطلوب (مانند ساپورت دیواری سینی کابل، ساپورت سقفی سینی کابل، براکت سینی کابل و…) است.

به همین دلیل باید سیستم نگهدارنده سینی کابل علاوه بر فرم ظاهری مناسب، از استحکام لازم برخوردار باشد تا با گذشت زمان موجب ایجاد عوض شدن فرم سینی و نردبان کابل به دلیل تغییر شرایط محیطی و افزایش تعداد کابل ناشی از گسترش احتمالی نشود.

طبق اطلاعاتی مانند تعداد کابل، نوع کابل، شرایط آب و هوایی، موقعیت سیستم و محیط موجود، طراحی سیستم نگهدارنده سینی و نردبان کابل انجام می شود.

ستون و بازوی نگهدارنده سینی کابل و نردبان کابل از مدل ورق گالوانیزه فابریک یا گرم با ضخامت 2، 2.5 ، 3 میلی متر تولید می شود.

ورق های بکار برده شده باید به شکل گالوانیزه باشند و یا از ورق های فولادی که بعد از عملیات برش، پانچ و خمکاری به شکل گرم عمقی گالوانیزه شده استفاده شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *