عمومی

از چه کابلی برای انتقال برق خانگی استفاده کنیم؟-سیم و کابل

اگر بخواهیم راجع به این صحبت کنیم که کابل مناسب برای استفاده در انتقال برق خانگی کدام میباشد ابتدا بایستی تعریف مختصری را از کنتور برای شما بیاوریم .در تعریف کنتور بایستی بگوییم که کنتورها وسیله‌ای هستند که میزان انرژی الکتریکی صرف شده را محاسبه می‌کند. اساسی ترین عوامل در تعیین کابل مناسب برای کنتور برق موارد زیر میباشد :

• تک‌فاز یا سه‌فاز بودن مصرف‌کننده در تعیین کابل برای انتقال برق خانگی مهم میبباشد

• ولتاژ برق

•میزان آمپر مصرفی

• همچنین فاصله خط توزیع تا محل انشعاب را باید لحاظ کرد تا بتوان کابلی مناسب را بکار گرفت.

در این جا قصد داریم تا انتخاب درست یک کابل مناسب برای کنتور برق خانگی را توضیح دهیم که صرفا  مصرف‌کننده‌های تک‌فاز را مورد بررسی قرار میدهیم. ولتاژ در مدار ثانویه ترانسفورماتورهای توزیع در ایران چیزی حدود 230 ولت میباشد که به شکل تک فاز است و با لحاظ کردن افت ولتاژ، میزان برقی که به مصرف‌کننده می‌رسد، چیزی حدود 220 ولت میشود. بر عکس میزان ولتاژ که برای مصرف‌کننده‌های تک‌فاز، میتوان گفت که ثابت است، از لحاظ آمپر مصرفی از کنتور، تفاوت های زیادی در بین مصرف‌کننده‌ها وجود دارد.

میزان جریان استاندارد برای انشعاب تک‌فاز، حدود 25 آمپر میباشد با این تفاوت که در روستاها از انشعاب تک‌فاز 15 آمپر هم استفاده می‌گردد. اما اکنون بخاطر استفاده از تجهیزات با مصرف بالا، میزان انشعاب‌های تک‌فاز 32 آمپر در حال افزایش میباشد.

علت اصلی و موثر دیگر در انتخاب کردن سیم مناسب برای کنتور برق خانگی، نهایت فاصله مجاز میباشد که برای کابل‌های آلومینومی بایستی سطح مقطع کابل مسی را ضربدر 6/1 نمود و در شرایط جریان یکسان، هرچه قدر سطح مقطع کابل زیادتر باشد قادر است که فواصل بیشتری را نیز پوشش دهد.

 

ما بایستی از مراکز معتبر کابل برای انتقال برق خانگی را تهیه کنیم که بتوانیم با یک تیر دو هدف را بزنیم. زمانی که از مرکز معتبر خرید انجام دهیم خریدار خیال راحت تری از انتخاب کابل مورد نظر دارد که این یعنی داشتن خرید خوب و مطمئن.
تصور یک خانه بدون جریان برق دور از ذهن میباشد و تمام کارهای امروزه ما به طور مستقیم و غیرمستقیم وابسته به برق میباشد که نقش سیم و کابل و برق را برای ما بسیار پر رنگ تر و چشمگیرتر کرده است.

دسته بندی کابل و سیم برای انتقال برق خانگی
که به طور مختصر تنها اسامی سیم و کابل های برق را برای شما نام میبریم

کابل افشان معمولی (NYMHY)

کابل مفتولی سبک (NYM)

سیم یا کابل نسوز برای سامانه اعلان حریق

کابلهای سه فاز برای موتورخانه و آسانسور

سیم برق افشان 1، 1.5، 2.5، 4 و 6 میلیمتر مربع

سیم ارت افشان

کابل افشان سبک گرد و تخت (NYLHY)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *