عمومی

نحوه ی صحیح سیم کشی آیفون و تلفن-کابل زوجی آیفون، تلفن و کابل شبکه

  • چگونگی سیم کشی آیفون تصویری؟
  • سیم کشی خط تلفن به چه صورت انجام می شود؟
  • نحوه سیم کشی خط تلفن در منزل تک واحدی؟
  • سیم کشی خط تلفن در مجتمع چگونه انجام می شود؟

نحوه سیم کشی خط تلفن

سیم کشی خط تلفن برای یک منزل مسکونی ویلایی با مجتمع مسکونی متفاوت می باشد.

1.سیم کشی تلفن برای یک منزل مسکونی تک واحدی یا ویلایی

در یک منزل تک واحدی یا ویلایی نخست باید مکان قرارگیری پریزهای تلفن را مشخص نمایید. برای مثال شما سه پریز تلفن می خواهید در منزل نصب کنید.

  • حال یا پذیرایی : اغلب در بخش حال یا پذیرایی در کنار سایر پریزهای برق ، آنتن و ماهواره، پریز تلفن قرار می گیرد و با توجه به متراژ پذیرایی دو یا سه پریز تلفن کافی است.
  • اتاق خواب ها : درون هر یک از اتاق ها قرارگیری یک عدد پریز تلفن کفایت می کند. در محل قرارگیری این پریز باید دقت نمایید تا در آینده در پشت شوفاژ یا تخت قرار نگیرد.
  • آشپزخانه : می توانید بر روی اُپن آشپزخانه یک پریز تلفن نصب نمایید.

پس از تعیین مکان قرار گیری پریزها، جای لوله ها و قوطی ها را شیار زده و سپس آنجا را خالی نمایید. بعد قوطی کلیدها را نصب نمایید. سپس لوله گذاری را انجام دهید. لوله گذاری پریزهای تلفن راحت می باشد، تنها لازم است کلیه پریزهای تلفن که در یک واحد مسکونی قرار دارند را به وسیله لوله خرطومی یا لوله PVC به هم متصل نمایید. لازم به ذکر است باید دقت نمایید که مسیر لوله گذاری را به صورتی انتخاب کنید تا کمترین میزان لوله و سیم استفاده گردد.

همچنین از نزدیک ترین پریز تلفن به طرف درب حیاط (تقریا کنار کنتور اصلی برق) هم یک لوله برق قرار دهید و در پشت درب حیاط (در ارتفاع تقریبا ۲ متری) یک جعبه تقسیم قرار دهید تا در آینده با کابل تلفن مخابرات سربندی گردد. به این لوله و سیم درون آن در اصطلاح سرخط تلفن گفته می شود.

سپس باید سیم ها را از درون لوله عبور دهید. درون کلیه لوله ها برای یک منزل تک واحدی، یک کابل چهار رشته فویلدار (سیم ۲ زوج) عبور دهید.

2. سیم کشی تلفن در مجتمع مسکونی چند واحدی

در منازل مسکونی چند واحدی در داخل هر یک از واحدها مانند روش اول باید عمل نمایید و فرق آن در بخش مشاعات یا همان سیم کشی قسمت راه پله، راهروها و پارکینگ ساختمان می باشد. به دو شیوه می توان سیم کشی ساختمان مسکونی را انجام داد که عبارتند از:

  • شیوه اول

در این شیوه در راه پله هر یک از طبقات و در ارتفاع تقریبا ۲ متری، یک باکس فلزی (دریچه بازدید) قرار می گیرد. (اغلب این باکس فلزی را بزرگتر قرار می دهند تا بتوانند سیم های آیفون، آنتن و تلفن را در آن سربندی نمایند). همچنین از هر یک از واحدها یک سیم دو زوج که سرخط هر واحد می باشد به این باکس وارد می شود. همچنین کلیه باکس های قرار داده شده در راهرو طبقات با یک کابل حداقل ۶۴ رشته با یکدیگر مرتبط می باشند و در نهایت، سرخط تمام آنها به پارکینگ می رود تا در آینده با خطوط مخابرات سربندی گردد. توصیه می شود حتماً در داخل پارکینگ هم یک جعبه تقسیم به منظور سربندی با سیم های مخابرات قرار دهید.

نکته: کابل ۶۴ رشته را در هیچ یک از طبقات قطع نکنید، تنها روکش آن را بردارید و همان تعداد رشته ای را که احتیاج دارید از کابل اصلی جدا نمایید.

  • شیوه دوم

مزیت این شیوه در مقایسه با شیوه قبلی این است که احتیاجی به لخت کردن کابل اصلی در هر طبقه نمی باشد و اشکالاتی مثل قطع شدن احتمالی سیم در جعبه تقسیم طبقات ایجاد نمی شود. تنها مصرف لوله برق در این شیوه مقداری افزایش می یابد.

سیم کشی آیفون تصویری

به منظور سیم کشی آیفون تصویری فقط لازم می باشد بر اساس نقشه سیم کشی برق ساختمان، مکان پنل و مسیر سیم را تعیین و جاگذاری نمایید. معمولا ارتفاع پنل بیرونی بین ۱٫۴ تا ۱٫۵ متر می باشد که کلیه افراد خانه بتوانند به آسانی از آن استفاده نمایند. به منظور سیم کشی آیفون تصویری ۳ بخش پنل خارجی ، پنل داخلی و قفل ورودی موجود می باشد که از یک کابل ۴ رشته به منظور اتصال آنها بکار برده می‌شود. به منظور سیم کشی آیفون، همیشه یک کابل ۴ رشته با رنگ‌بندی معین در جعبه‌ آن موجود می باشد که با چهار رنگ استاندارد قرمز، آبی، زرد و سفید نشان داده می شود.

رنگ‌های ثابت و استاندارد سیم کشی آیفون به این صورت می باشد که عبارتند از:

  • رنگ قرمز: به منظور منتقل کردن صدای آیفون می باشد.
  • رنگ آبی: در نقش سیم منفی در سیم کشی آیفون بکار برده می‌شود.
  • رنگ زرد: به عنوان سیم مثبت آیفون از آن استفاده می شود.
  • رنگ سفید: این رنگ به عنوان سیم تصویر در آیفون بکار برده می شود.

در سیم آیفون رنگ‌ها در دو گروه مثبت و منفی قرار می گیرند که این به علت خروجی ترانس ۲۴ یا ۱۲ ولت دستگاه صورت می گیرد. این ولتاژ یک ولتاژ DC (مستقیم) می باشد که ولتاژ ۲۲۰ ولت AC (متناوب) برق شهری در سیم کشی آیفون به برق DC تبدیل می گردد. هر ولتاژ DC از یک قطب مثبت و یک قطب منفی ایجاد شده است. جنس این مدل سیم‌ها بسیار خشک می باشد و اغلب به سبب افزایش ایمنی در کار، به جای کابل ۴ رشته از چهار زوج سیم در همان کابل بکار برده می شود. در صورتی که در آینده به هر دلیلی در یکی از سیم‌ها قطعی ایجاد شود، می توان از یک سیم یدک استفاده کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *