عمومی

مزایا و معایب پروژکتور پروژکتور LED-SMD-COB

پروژکتور LED

پروژکتورهای ال ای دی در دو رنگ آفتابی و مهتابی تولید می شوند. همچنین پروژکتورهای رنگی، با سه رنگ آبی و قرمز و سبز و اغلب همراه با کنترل رنگ در یک بسته بندی به منظور زیباسازی استفاده می شوند. رنگ پروژکتورها با یک عدد با واحد کلوین مشخص می شود. رنگ نور پروژکتورها حدودا از 2700 کلوین برای نورهای زرد تا عدد 6500 کلوین برای نورهای مهتابی و سفید می باشد. عدد رنگ پروژکتورهای ال ای دی را میتوانید در جدول مشخصات آنها مشاهده کنید.

مزیت پروژکتور ال ای دی نسبت به بقیه پروژکتورها

  • مصرف برق در پروژکتورهای ال ای دی بسیار کم می باشد.
  • طول عمر پروژکتورهای ال ای دی نسبت به تمام مدلهای پیشین پروژکتور ، بسیار بیشتر است.
  • پروژکتور ال ای دی، به دلیل کوچک بودن ال ای دی ها و ایجاد گرمای خیلی کم، احتیاجی به خنک کننده ندارد و بسیار سبک و قابل حمل است.
  • شاخص نمایش رنگ یا CRI آنها نزدیک به 100 است. یعنی کیفیت نور پروژکتورهای ال ای دی نسبت به سایر مدلها، بالاتر است و رنگ اشیا را درست تر نشان میدهد.
  • به طور آنی روشن میشود. پس از روشن شدن احتیاجی به گرم شدن ندارد و در همان لحظه نورش کامل است. اگر به هر دلیلی خاموش شود، احتیاج نیست تا خنک شوند و مجددا روشن شوند.
  • برعکس برخی از پروژکتورهای قدیمی، صدای به اصطلاح وِزوِز ایجاد نمی کنند.
  • در ساختار ال ای دی ها، برعکس لامپهای کم مصرف و متال هالید و بخار سدیم از مواد و گازهای سمی و خطرناک استفاده نشده است.
  • ال ای دی ها مثل لامپهای کم مصرف، خطر ساطع کردن اشعه ماورای بنفش در فضا را ندارند. به همین علت برای سالنهای تولید مواد غذایی، پیشنهاد می شوند.

پروژکتور COB

COB مخفف عبارت Chips On Board می باشد. این مدل از پروژکتورهای ال ای دی، شامل یک چیپ یک تکه می باشند و کل نور را در یک محدوده کوچک ایجاد می کنند. به منظور کاهش زاویه نور از COB ها همراه با لنز استفاده می شود. COBها شامل تعدادی از دیودهای منتشرکننده نور یک وات می باشند که برروی یک چیپ قرار گرفته اند. به کار بردن این فناوری موجب کاهش 30 درصدی هزینه ساخت چیپ LED می شود. در نتیجه مزیت مهم این LEDها اقتصادی بودن آن می باشد . مزیت دیگر این پروژکتور در مقابل LEDهای SMD ، بالارفتن CRI یا همان شاخص نمود رنگ است که توانایی دیدن اشیاء در رنگ اصلی را به ما می دهد. همچنین این پروژکتورها طول عمر بیش از 30/000 هزار ساعت نیز دارند. انتشار نور این پروژکتورها به دلیل داشتن لنزهای اپتیکی دارای انعطاف بسیار زیادی می باشد و کاربردهای زیادی دارد . در تیپ پروژکتورهای COB LED که از ورودی AC برخوردار هستند به دلیل بهره مندی از رنج ولتاژ ورودی گسترده (90 تا 260 VAC) سبب قابلیت اطمینان زیاد عملکردی در برابر نوسانات شبکه برق می شود.

پروژکتور SMD

SMD مخفف عبارت Surface Mounted Device می باشد . قطعات الکترونیکی به کار رفته در اس ام دی، قطعات بسیار کوچکی می باشند که در حال حاضر در بیشتر دستگاههای الکترونیکی از آنها استفاده می شود. در پروژکتورهای اس ام دی، تعداد زیادی ال ای دی جدا از هم با بسته بندی SMD در کنار یکدیگر نصب می شوند. در صورتی که احتیاجی به پرتاب نور زیاد و در فاصله دور ندارید، میتوانید از پروژکتورهای SMD استفاده کنید. قیمت پروژکتورهای اس ام دی، بسیار کمتر از COB می باشد. روشنایی پروژکتور SMD به وسیله لامپ SMD ایجاد می شود. نور تولید شده توسط این پروژکتور بسیار باکیفیت می باشد و به نور طبیعی خورشید نزدیک است. همچنین پرتوهای فرابنفش و فروسرخ ایجاد نمی کند. خصوصیت اصلی لامپ های SMD این است که دارای آی سی هایی با پایه کوتاه می باشد. این پایه ها به وسیله لحیم کاری بدون نیاز به سوراخ بر روی بورد قرار می گیرند و با عبور جریان برق می توانند نور مطلوبی را ساطع کنند. چیپ های نصب شده بر روی آن با فاصله در کنار یکدیگر قرار گرفته اند و سبب می شوند لامپ های اس ام دی نور نسبتا پراکنده و غیر نقطه ای تولید کنند که سایه روشن به وجود نمی آورد. از مزایای این مدل روشنایی می توان به طول عمر زیاد آن اشاره داشت، پروژکتور SMD که به عنوان پروژکتور نما کاربرد دارد ، عمر مفیدی در حدود 50000 ساعت را دارد. همچنین این چراغ به منظور راه اندازی و رسیدن به بیشترین مقدار روشنایی، از سرعت بالایی برخوردار می باشد. لازم به ذکر است می توان آنها را به سیستم نوری خورشیدی وصل نمود.

تفاوت پروژکتور SMD و COB

پروژکتورهای SMD و COB از ظاهری یکسان برخوردار هستند، ولی برای مشخص شدن اختلاف آنها باید به ظاهرشان توجه کرد. پروژکتورهای اس ام دی دارای تعداد زیادی چیپ در کنار یکدیگر می باشند. این چیپ های چهار گوش ، سرامیکی می باشند و بدون سوراخ شدن بورد بر روی آن قرار می گیرند. به دلیل زیاد بودن منابع نور، سبب پراکنده بودن نور پروژکتور اس ام دی می شود. این روشنایی تولید سایه های تیز نمی کند و نوری نسبتا یکسان ایجاد می کند ولی در پروژکتور COB به دلیل استفاده از نور یک بخشی نقطه ای، نور نسبتا تیزی به وجود می آید، همچنین به منظور افزایش مقدار نور، معمولا از رفلکتور بافت دار استفاده می گردد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *