عمومی

آموزش نصب و راه اندازی پروژکتورمدادی.متال وبخار سدیم

نحوه کارکرد لامپ مدادی سدیم

اغلب لامپهای سدیم به دو گروه تقسیم می‌شوند: لامپ سدیم با فشار زیاد و لامپ سدیم با فشار کم.

  • لامپ بخار سدیم با فشار کم

در لامپ سدیم با فشار پایین که شامل یک لوله درونی با دو الکترود اصلی می‌باشد و در آن قوس الکتریکی به وجود می آید. به دلیل اینکه دما در این لوله زیاد است و حدودا 270 درجه می‌باشد ، به منظور جلوگیری از اتلاف گرما از یک حباب خارجی استفاده می‌شود که در آن خلاء تولید شده و سطح داخلی آن با یک ماده انعکاس دهنده اشعه حرارتی مادون قرمز مانند اکسیدانیدیوم پوشیده می شود. به منظور اینکه لوله داخلی که برای طول قوس الکتریکی بلند تولید می‌شود جای زیادی را اشغال نکند، آن را به شکل u می‌سازند و با این کار هم حجم لامپ کاهش می یابد و هم از اتلاف انرژی حرارتی خودداری می‌شود. کارکردن این لامپ دقیقا مثل خازن می باشد که با ذخیره کردن ولتاژ و سپس تخلیه آن به شکل یکجا در گاز موجب تحریک و جابجایی مولوکول های گاز می شود و در نتیجه با برخورد مولوکول های گاز باهم ، نور نهایی بعد از مدت زمان اندکی تولید می شود . گاز درون لوله از نئون به منظور آغاز یونیزاسیون و ذرات جامد سدیم هستند که با روشن شدن لامپ سدیم تبخیر می شود . لازم به ذکر است به منظور کاهش فشار استارت مقداری گاز آرگون افزوده می شود . رنگ نور لامپ سدیم کم فشار زرد و بهره نوری آن تا ۱۸۰ لومن بر وات و طول عمر آن ۳۰۰۰ ساعت است. از این لامپ ها در جاده ها و میدان های خارج شهر بکار برده می شود.

  • لامپ بخار سدیم با فشار بالا

گاز درون لامپ سدیم با فشار بالا سدیم، جیوه، گزنون است . بهره نوری این لامپ تا ۱۰۰ لومن بر وات و عمر لامپ در حدود ۲۴۰۰۰ ساعت می باشد . رنگ نور لامپ سدیم پر فشار سفید طلایی است. این نوع لامپ ها به سبب راندمان نوری زیاد و طول عمر بالا در فضاهایی که اغلب حرکت وجود دارد بکار برده می شود. لازم به ذکر است در محیط هایی که ضریب تشخیص رنگ برای مصرف کننده بااهمیت نباشد از این لامپ ها استفاده می شود. نور این لامپ ها زرد رنگ می باشد و برای مه شکن کردن راه های عبوری زمانی که مه موجب کاهش دید می شود، این لامپ بسیار مطلوب می باشند .

نحوه راه اندازی پروژکتور بخار سدیم

پروژکتور بخار سدیم SodiumVapor Projector از لحاظ ساختاری شبیه به لامپ بخار جیوه می باشد ولی در آن از سدیم و گاز نئون بکار برده شده است. این لامپ‌ها می‌توانند هم در فشار کم و هم فشار زیاد کار کنند . از این لامپ‌ها به منظور تامین نور در معابر شهری و بین شهری مه‌آلود یا همراه با گرد و غبار و مکان هایی که اشخاص به صورت بلند مدت در آنجا رفت و آمد ندارند مطلوب است. به منظور راه اندازی پروژکتور بخار سدیم و رسیدن به بالاترین میزان نوردهی، احتیاج به چند دقیقه زمان می باشد ولی اگر برق قطع شود ،امکان روشن شدن دوباره آن بدون تاخیر وجود دارد. این زمان طولانی به دلیل وجود سدیم جامد در آن ها می باشد که در دمای معمولی تبدیل به بخار فلز نمی شود و به همین علت از گازهای آرگون و نئون بکار برده می شود.پروژکتور بخار سدیم به دلیل مصرف برق زیاد کمتر مورد استفاده قرار می گیرند. همچنین در پروژکتور بخار سدیم، تخلیه الکتریکی در گاز سدیم صورت می گیرد و بنابراین نور تولید شده این لامپ‌ها زرد رنگ خواهد بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *